"PRĘDKOŚĆ - ZERO TOLERANCJI " - policyjne działania kontrolno - prewencyjne skierowane na eliminowanie negatywnych zachowań uczestników ruchu drogowego. Cz. I: działania profilaktyczno - edukacyjne
Analiza zdarzeń, jakie miały miejsce na wielkopolskich drogach od początku 2017 r. pokazuje wysoką ich dynamikę oraz wzrost liczby zabitych. Oznacza to również, że należy zintensyfikować dotychczasowe rozwiązania w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach. Ta intensyfikacja działań na drogach będzie miała miejsce w terminie od 19 – 24 marca 2017 r. Jak wygląda smutna statystyka ? Pokazuje ona, że jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych jest prędkość i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Policjanci będą zwracali szczególną uwagę na każde, nawet najmniejsze przekraczanie przepisów w tym zakresie. Pamiętajmy, że poruszać się należy z prędkością, która jest określona w przepisach ruchu drogowego, to znaczy, że gdy znak wskazuje na prędkość 50 km/h, to właśnie maksymalnie tak szybko możemy jechać!
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
- wypadków drogowych o 110 tj. 5,0 %,
- osób zabitych o 4 tj. 1,6 %,
- osób rannych o 149 tj. 5,9 %,
- kolizji drogowych o 4.896 tj. 16,5%.
Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %. W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest
PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
- gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
PRZYCZYNY |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
421 |
439 |
59 |
65 |
567 |
554 |
4133 |
5244 |
Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami |
115 |
132 |
5 |
4 |
148 |
173 |
4432 |
5243 |
Gwałtowne hamowanie |
8 |
8 |
0 |
0 |
10 |
9 |
69 |
57 |
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
- 28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
- 34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
- 31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
- 36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny powstawania wypadków w porównaniu do roku 2015. Pokazują to załączone analizy - wojewódzka i powiatowa. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.
KPP Międzychód/Waldemar Rymarski